سال گذشته ، همچین موقعهایی بود که همگی هلهله سر داده بودیم برای خوشحالی از به دست آوردن یه اسکار
اون هم بعد از نود و بوقی ، اونهم به عنوان فیلم خارجی !!
یه فیلم خیلی معمولی که با یه مقایسه سرانگشتی با فیلمهایی مثل کان-تیکی از نروژ که با اون همه جلوه های
ویژه و طراحی لباس و.... امسال موفق نشد که اسکاری رو به دست بیاره ...
اما به هر تقدیر با ساز و دهل فراوون بالاخره این اسکار به ایران هم رسید و حاشیه های خودش رو داشت که
بماند !! شاید تنها بشه به همین نکته اکتفا کرد که نطق کوتاه کارگردان بازتابی نبود از درد ملت ...
اما چرخ گردون چرخید و امسال یه فیلم دیگه سر و صدای زیادی در اسکار به پا کرد که دست بر قضا موضوع
محوری اون هم ایران هست ، ایران بعد از انقلاب ، و ماجرای گروگانگیری.
آرگو ، اگر یک فیلمنامه اقتباسی از یک جریان واقعی تاریخی باشه ، نادر از سیمین جدا شدن اما ، یه اتفاق
ساده هست که هر روز تقریبا توی زندگی قشری از جامعه ( اگر نگوییم تمام آن ) جریان داره !
آرگو اگر نشون میده که چطور تفکر سنتی یا روستایی ، خودش رو نه تنها به جامعه ایرانی که به دنیا تحمیل
میکنه طوری که خمینی در زمان گروگانگیری درست حسابی با گزارشگر خارجی صحبت نمیکنه و از یه جایی
میگه که نمیخواد حرفشو گوش کنه اصن ، نادر از سیمین جدا شدن اما ، تقابل جامعه سنتی و به نسبت مدرنتر
رو در خود ایران نشون میده ، اما همچون خمینی ، مردمم حرف همدیگرو گوش نمیدن !
آرگو اگر از نجات عده ای از آمریکایی ها توسط هموطناشون ، تصویری به ما نشون میده ، جدایی نادر از
سیمین نشون میده که تو جامعه ما چطور هر کسی فقط به فکر نجات خودشه ...
به نظر من اسکار جدایی سیمین از نادر تاکیدی بود به درد و رنجی که نصیب مردم ایران شده
و اسکار آرگو پیغامش این بود که " آنها هنوز فراموش نکرده اند"
...
اون هم بعد از نود و بوقی ، اونهم به عنوان فیلم خارجی !!
یه فیلم خیلی معمولی که با یه مقایسه سرانگشتی با فیلمهایی مثل کان-تیکی از نروژ که با اون همه جلوه های
ویژه و طراحی لباس و.... امسال موفق نشد که اسکاری رو به دست بیاره ...
اما به هر تقدیر با ساز و دهل فراوون بالاخره این اسکار به ایران هم رسید و حاشیه های خودش رو داشت که
بماند !! شاید تنها بشه به همین نکته اکتفا کرد که نطق کوتاه کارگردان بازتابی نبود از درد ملت ...
اما چرخ گردون چرخید و امسال یه فیلم دیگه سر و صدای زیادی در اسکار به پا کرد که دست بر قضا موضوع
محوری اون هم ایران هست ، ایران بعد از انقلاب ، و ماجرای گروگانگیری.
آرگو ، اگر یک فیلمنامه اقتباسی از یک جریان واقعی تاریخی باشه ، نادر از سیمین جدا شدن اما ، یه اتفاق
ساده هست که هر روز تقریبا توی زندگی قشری از جامعه ( اگر نگوییم تمام آن ) جریان داره !
آرگو اگر نشون میده که چطور تفکر سنتی یا روستایی ، خودش رو نه تنها به جامعه ایرانی که به دنیا تحمیل
میکنه طوری که خمینی در زمان گروگانگیری درست حسابی با گزارشگر خارجی صحبت نمیکنه و از یه جایی
میگه که نمیخواد حرفشو گوش کنه اصن ، نادر از سیمین جدا شدن اما ، تقابل جامعه سنتی و به نسبت مدرنتر
رو در خود ایران نشون میده ، اما همچون خمینی ، مردمم حرف همدیگرو گوش نمیدن !
آرگو اگر از نجات عده ای از آمریکایی ها توسط هموطناشون ، تصویری به ما نشون میده ، جدایی نادر از
سیمین نشون میده که تو جامعه ما چطور هر کسی فقط به فکر نجات خودشه ...
به نظر من اسکار جدایی سیمین از نادر تاکیدی بود به درد و رنجی که نصیب مردم ایران شده
و اسکار آرگو پیغامش این بود که " آنها هنوز فراموش نکرده اند"
...
با نظر شما موافقم و برای خودمان متاسفم. آرزوی موفقیت برایتان دارم. شیوا
پاسخحذفممنونم از شما ، من هم آرزوی موفقیت دارم براتون.
پاسخحذفبا شما موافقم. لازم به ذکر می دانم یادآوری کنم سال گذشته این اسکار مهمترین جایزه فیلم در دنیا و جدایی نادر از سیمین بهترین فیلم تاریخ سینمای نامیده شد( انگار نه انگار که بیضایی, مهرجویی و نادری یا دیگران اساسا بوده اند). حالا اما اسکار یک جایزه سیاسی بشتر نیست و باید به آن خندید. ما ایرانی ها چنین هستیم!!!!
پاسخحذفممنون از شما ... کلا جوایز این چند سال اخیر این مشکل رو پیدا کردن از مسی که بی چون و چرا در فوتبال هر سال جایزه میبره تا جوایز موسیقی جاستین بیبر و ...
پاسخحذفاسکار این چند سال اخیر هم اصن جذاب نبوده و معمولا همه میتونن برنده ها رو حدس بزنن ، این فیلم زندگی پی ، یکی از بی سر و ته ترین فیلمهایی بود که من دیدم اما اینجوری اسکارها رو درو میکنه و اونهمه واسش تبلیغات میکنن ....