۱۳۹۶ اردیبهشت ۱, جمعه

انتخوابات و رد صلاحیت احمدی نژاد

نکته اولی که ذهن تقریبا هر کسی را که رخدادهای سیاسی را مد نظر دارد ؛ به خود مشغول می کند این است که چرا تقریبا تمامی روسای جمهور و در مرحله بعد مقامات کشوری که نامی از خود بر سر زبانها می اندازند بعد از دوره ریاست شان به هر شکل ممکن و به نحوی از انحاء یا ممنوع التصویر می شوند ، یا در #حصر خانگی گرفتار می شوند ، یا #ردصلاحیت شده و به هر حال از چشم رهبری نظام و دستگاههای زیربط چون قوه قضاییه ، شورای نگهبان و صدا وسیما و ... می افتند!

راجع به خود این مسئله البته میتوان ساعتها بحث کرد و صدها صفحه مقاله نوشت اما به طور کوتاه و موجز میتوانم به این نکته اشاره کنم که نهاد ریاست و به خصوص ریاست جمهوری چنان جذاب است و چنان قابلیت این را دارد که به هرحال از کانالهای ممکن حداکثر استفاده از رانت و اختلاس و منفعت اقتصادی را به صورت قانونی به جیب زد که تقریبا هیچ کدام از روسای جمهوری سابق ایران دلشان نمی آید که دوباره شانس خودشان را برای همچین فرصتی امتحان نکنند ( البته به بهانه خدمت به مردم ) .

از سوی دیگر خوب نیم نگاهی هم به این مسئله دارند که تنها نهادی که ممکن است به خاطر محبوبیت عمومی بتواند با رهبری نظام در بیفتد ولو در حد لفاظی و شاید در فردای مرگ خامنه ای شانسی بزرگتر برای تصاحب قدرت اجرایی و اداره مملکت را به دست بگیرند ( نمونه هایی چون #اردوغان #صدام #اسد و ..) سبب می شود که تقریبا هیچ رئیس جمهوری سابقی در ایران بعد از دوران ریاست ، به دنبال کارهای مطالعاتی و یا حداقل حزبی ، کارهای خیریه ای و هزار و یک برنامه دیگری که معمولا روسای جمهوری و نخست وزیران کشورهای دیگر دنیا میکنند نروند.

اما #احمدی_نژاد :

کلا احمدی نژاد برای خامنه ای فقط هزینه داشته است. هزینه اش به هم زدن رفاقت چندین و چند ساله اش با یار غارش #هاشمی بوده و #حصر #موسوی و #کروبی ، نخست وزیر خود خامنه ای و رئیس مجلس سابق. هزینه اش آن جنایاتی بود که در سال 88 بر مردم معترض رفت ( و البته کلا تاریخ جمهوری اسلامی با جنایت گره خورده است ) و هزینه اش قهر یازده روزه و رودررویی نسبتا عملی بود و حضور او در این دوره و فعالیت های انتخاباتی اش #خامنه ای را بر آن داشت که به احمدی نژاد در جلسه خصوصی و بعدها از #پشت_بلندگو بگوید که نیا که مثلا دوقطبی نشود #انتخوابات!

و احمدی نژاد هم با زرنگی بقایی را انداخت جلو که به وزرات کشور راهش دهند و بعد خودش ثبت نام کرد و بهانه آورد که رهبر گفته فضا #دوقطبی نشود و من و بقایی آمدیم که سه قطبی شود و راست هم میگفت. و البته آمدنش باز هم هزینه سیاسی روی دست خامنه ای گذاشت و البته خامنه ای انتخاب کرد که #ردصلاحیت هزینه کمتری برای او خواهد داشت ؛ چرا که اولا گروهی را که با سیرک 1600 نفره ثبت نامی ها به این باور رسانده بودند که #شورای_نگهبان چیز خوبی است ، قانع کرده بودند که به هر حال این نهاد خوب است و نمی شود این همه کاندیدا داشت. دوم اینکه #اصلاحطلبان هم کی کبکشان خروس میخواند از این ردصلاحیت و به اصطلاح انتقام سختی گرفته اند ( ویادشان رفته که همیشه به همین شورای نگهبان معترض بودند ) و اصولا این رد صلاحیت شده بود جزیی از مطالباتشان !!!!

اما نکته مهم تر در مورد رد صلاحیت #احمدی_نژاد این است که در واقع خامنه ای نگران سبد رای او بود. قطعا به دلیل سه قطبی شدن فضا رای ها شکسته میشد ، اما اگر مثلا رای احمدی نژاد بین هفت هشت نفر به یکباره به یکی و دو میلیون نفر می رسید اثبات تقلب در #انتخوابات سال 88 خیلی ساده تر میشد و شاید در دورافتاده ترین روستاها این تفاوت فاحش 24.5 میلیون رای و یکی و دو میلیون تبدیل به چالشی بزرگ برای مشروعیت خود خامنه ای تبدیل می شد



۱ نظر:

  1. من نمیدونم احمدی نژاد نه این وری بود نه اون وری.... چرا آخه... از اون گروه انداختنش بیرون.

    پاسخحذف