۱۳۹۶ خرداد ۳۱, چهارشنبه

چطور ما کره شمالی، سوریه و ونزوئلا شدیم

در 39 سال گذشته نظام جمهوری اسلامی از مراسم #انتخابات به عنوان ابزاری خوب برای مشروعیت بخشیدن به خود و در اصطلاح دینی به عنوان نوعی بیعت با خلیفه استفاده کرده است. چیدمان این انتخاب طوری بوده که تنها کسانی که مورد تایید خود این نظام بوده اند صلاحیت حضور در یک رقابت بسته را داشته اند که البته به طرز جالبی هر کدام از این ها بعد از پایان دوران ریاست جمهوری و بعضا مناصب دیگر مورد غضب شخص اول نظام قرار گرفته اند.

جدای از کارمندان دولتی و افرادی که مجبور به رای دادن هستند همواره اختلاف بزرگی پیرامون رای دادن به چهره مردمی تر یا گزینه بد و چهره حکومتی یا بدتر وجود داشته است. این اختلاف در دهه هفتاد به انتخاب #خاتمی و قدرت گرفتن #اصلاحطلبان انجامید ، اما تجربه هشت سال نشان داد که اصلاحات نیز فرق چندانی نداشته و فقط فضا کمی لطیف تر شده است. نکته مهم این است که تا قبل از ماجراهای بعد از انتخابات سال 88 ، گروه رای دهنده خصوصا آنها که در صف اصلاح طلبان قرار داشتند ، به اصطلاح سعی میکردند که با روشهای دموکراتیک ( در یک سیستم بسته ) نظام را وادار به تغییر رفتار کنند.

کوتاه سخن آنکه نتیجه این رای دادن بی چون و چرا و بدون #مطالبه ، نه تنها در طول این سالیان تغییری در رفتار حکومت ایجاد نکرد؛ بلکه اصلاحطلبان نیز به تدریج از مواضع خود پایین آمدند و به اعتدال رسیدند و در نهایت به سمت جناح راست متمایل می شوند و دقیقا هر آنچه رهبر نظام میگوید را #تکرار و هر آنچه #سپاه پاسداران میکند را تایید میکنند.

نکته خطرناک اینجاست که این ماجراجویی های لفظی که فعلا به #موشک پرانی انجامیده است تنها نوک بیرون زده از آب کوه یخ بزرگ است. برخلاف ادعای رای دهندگان عمدتا #بنفش طرفدار #روحانی ما چند سالی هست که در وضعیت ونزوئلایی به سر میبریم که در ماههای اخیر به تعطیلی کارخانه ها، اعتراضات کارگرهای بی حقوق، ریزش ساختمان #پلاسکو ، ورشکستگی موسسات مالی چون #کاسپین و #ثامن و زد و خوردهای نیروهای امنیتی با مردمی که پول هایشان به باد رفته بوده ایم.

در فاز دوم فعلا وارد مرحله کره شمالی شدن ، شده ایم جایی که از حضور نیروهای سپاه قدس در سوریه تحت عنوان #مدافع_حرم (مدافع اسد) به عنوان به اصطلاح حافظان #امنیت  احساس رضایت به مردم دست می دهد و دقیقا مانند تصاویر تلویزیون کره شمالی از پرتاب شش موشک که مثلا به سمت داعش شلیک شده و معلوم هم نیست به کجا خورده اند ملتی به هیجان می آیند. اکنون نظام جمهوری اسلامی لایه ای ضخیم از خاک را بر روی جنایات و دزدی های 39 ساله خود کشیده و امتی را با خود به جنگی بی پایان کشانده است. شروع این جنگ همین پرتاب موشک بود. و وقتی متوجه خواهیم شد که جواب موشکهای شلیک شده را دریافت کنیم ، زمانی که نفرت پراکنی های حکومتی سرباز کند و هرکس برای احقاق حقش دست به اسلحه ببرد. زمانی که شکم گرسنه دین و ایمان و گلوله نشناسد و بانک را به آتش بکشد. اینجاست که ما وارد فاز سوریه ای شدن خواهیم شد در زمانی نه چندان دور البته !

خاورمیانه جدیدی در حال شکل گرفتن است 
من گمان میکنم انقلاب کردن و تغییر حکومت از رای دادن به چنین رژیمی ، کم هزینه تر بود

۱ نظر:

  1. هنگامی که شاه و زیر دسته های آن اقدام به شکنجه مردم کردند آن ها ساکت نماندند. دلیل تغییر حکومت و انقلاب مردم این بود.

    پاسخحذف