۱۳۹۴ مرداد ۱۷, شنبه

پدیده ای به نام علیزاده در تحلیل سیاسی

در طول تاریخچه تحلیل سیاسی در رسانه های خصوصا تصویری خارج از کشور ، دیده بودم اشخاصی که حالا به خاطر جهت گیری های خاص فکری و یا ایدئولوژی که از آن حمایت میکنند به نحوی با جمهوری اسلامی در برخی نقاط همراه میشدند و تحلیل های عجیبی را ارائه میدادند . همیشه هم این افراد بخاطر چشم پوشی از واقعیات از طرف سایرین شرکت کنندگان در مناظره مورد سوال قرار میگرفتند ؛ گاها حتی باعث ناراحتی بیننده میشدند . شاید اگر درست یادم باشد شخصی به نام سمیعی در برنامه ای در تلویزیون پارس که میزبان آن مجری سرشناس میبدی بود نمونه ای از این دست باشد که به خاطر سفت بستن کراواتش هم قدری شهره شده بود.

اما فردی در چند ماه اخیر ؛ لااقل تا آنجایی که من یادم میاید در رسانه های فارسی زبان خصوصا صدای امریکا و بی بی سی فارسی به عنوان تحلیلگر شرکت میکند که واقعا دست تمامی تحلیلگران را از پشت طوری بسته که در برنامه اخیر بی بی سی به نام صفحه دو ، مجتبی واحدی به شوخی پیشنهاد میدهد که برود و با رسانه های داخل ایران مصاحبه کند !!! 

من نمیدانم که این فرد کیست و از کجا آمده (هر چند چیزهایی در رابطه با او شنیده ام ) اما چیزی که برایم جالب شده است و در این مورد آخراعتراضم را نسبت به حضور این فرد در برنامه های سیاسی ابراز کردم ، دعوت از این فرد برای بحث پیرامون برنامه اتمی و هزینه ها و دستاوردهای آن بوده در هر دو شبکه صدای امریکا و بی بی سی فارسی  !!!!

اولا بنا نبوده و نیست که تا مادامی که در ایران به هیچ وجه آزادی بیان نیست ؛ چنین چهره هایی به اسم آزادی بیان بیایند و در هر رسانه ای که دلشان خواست هر حرف نامربوطی را بزنند . تا امروز هم به اندازه کافی از تریتا پارسی و اکبر گنجی و کدیور و موسوی خویینی و امثالهم زیاد داشته ایم . 

دوم هر وقت تحلیلگران مخالف نظام توانستند در کشور خودشان حرفشان را بزنند و به مشکلی گرفتار نشوند ، هر وقت امثال فرخزاد و بختیار حتی در خارج از مرزهای ایران به خاطر عقیده شان در امان بودند ، اینها حق دارند بیایند و از یک رسانه خارجی استفاده کنند وگرنه تمام ایران از این حرفها و تبلیغات پر شده است .

سوم اینکه واقعا به نظرم ؛ شان تحلیل سیاسی دارای خدشه شده و کم کم اندک کسانی هم که حوصله ای داشتند و دغدغه ای برای مملکتشان هم حوصله شان از این تحلیل آب دوغ خیاری یا در واقع به قول دوستی ؛ مدل سازی مالیخولیانه یک چنین آدمی سر رفته و خواهد رفت . یک تحلیل گر سیاسی بر اساس مطالعات خود بر روی موضوع مورد بحث ، بررسی اسناد و مدارک و صد البته با زبانی شیوا و رعایت آداب دیپلماتیک صحبت میکند . در هر دوی برنامه ها علیزاده مساله رو با حسن داعی و مجتبی واحدی به دعوای شخصی نازل کرده و به سبک احمدی نژادی قضیه را پوپولیستی و به قول خودش ساده میکند و بعد هم درمواردی اتهام زده و به خیال خودش با نقل قول فلان تحلیلگر او را در مقابل ملت قرار میدهد . در نمونه اخیر تحریم ها را به گردن مجتبی واحدی و همفکران آقای داعی و ... نسبت میدهد.

در مورد اینکه اصولا چرا چنین هزینه ای برای چنین برنامه ای شده که ابتدا مخفیانه بوده و قراربوده به قول همفکران علیزاده بازدارنده باشد . و چرا سالها جمهوری اسلامی باز هم از جیب ملت ایران خرج کرد برای برنامه ها و لجبازی های خودش میشود ساعت ها نوشت و یا بحث تلویزیونی و رسانه ای داشت . یک زمانی تحلیل های اصلاح طلبانه و مغرورانه و حتما ضد حکومت پهلوی را از مسعود بهنود را به خاطر بیان شیوایش اقلا گوش میکردیم ، و یا چشم پوشی واضح ابراهیم نبوی به قتل اینهمه انسان در سال شصت و هفت را به خاطر طنزش یه جایی از دلمان قایم میکردیم که کسی شک نکند .

سوال من این است که آیا واقعا لازم است که چنین چهره هایی را در رسانه ها داشته باشیم یا خیر ؟؟
با احترام به فریدون فرخزاد که در سالگرد مرگ او هستیم ...




 

۷ نظر:

  1. معلوم میشود شما هنوز به فوت و فنّ این رسانه‌ها وارد نیستی‌. اینها دلشان برای مردم نسوخته که تحلیل درست ارائه کند. اینها فقط دنبال بیننده هر چه بیشتر هستند. رژیم هم که این مهره هارا در آستین داره و با پول ، تهدیدو فشار اینهارو به رسانه‌ها می‌فرسته. رسانه‌های مثل بی‌بی‌سی هم از خدا میخوان یک دلقک مثل اینو به مردم نشون بدن تا مردم فکر کند صد رحمت به اصلاح طلبها. درست مثل موقعه انتخابات جلیلی رو میارن تا مردم بگن صد رحمت به روحانی.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. شاید هم ساده لوحانه به نظر می آید ؛ اما فکر کردم اگر نسبت به کسانی که اینگونه از جمهوری اسلامی دفاع میکنند واکنش همگانی تری نشان داده شود ؛ لااقل شاید آن رسانه (در این مورد بی بی سی و صدای امریکا) از آوردن چنین چهره هایی پرهیز کند! زمانی روحانی گزینه اصلح تر از جلیلی میشود که ملت هیچ خواسته ای از حکومت ندارند جز کمی ملایمت ؛ متاسفانه !

      حذف
  2. قرار نیست هز چی که غربیها می گویند را قبول کنیم.به نظر من بسیار ادم فهمیده ای هست به خصوص در خصوص مساله اسراییل و فلسطین .طرف مقابل نمی تواند جوابش را بدهد

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. موضوع اصلا هیچ ارتباط به غربیها ندارد دوست عزیز ؛ و بحثی هم که بنده مطرح کردم هم و در هردو برنامه تلویزیونی مطرح بوده کوچکترین ارتباطی به اسراییل و فلسطین نداشت . موضوع هزینه بسیار سنگینی بوده که حکومت به مردم ایران تحمیل کرده . این هزینه منهای دزدیها و اختلاسها و انحصارهای مالی حکومتی است . و فردی مثل علیزاده بدون هیچ منطقی آسمان و ریسمان میبافد و قضیه را ضد غرب جلوه میدهد . غرب ستیزی از خصوصیات جمهوری اسلامیست که در قامت آقای علیزاده هم میبینیم منتها کمی بزک شده تر !!!

      حذف
  3. آخوند بى بى سى و پاسدار صداى آمريكا از ارذلى همچون اين يارو زياد دارند كه خودفروخته و مفتخوران حكومت دزدان و جنايتكاران اسلاميه داعشى وحشى هستند و شرافت براشون معنايى نداره

    پاسخحذف
  4. آخوند بى بى سى و پاسدار صداى آمريكا از ارذلى همچون اين يارو زياد دارند كه خودفروخته و مفتخوران حكومت دزدان و جنايتكاران اسلاميه داعشى وحشى هستند و شرافت براشون معنايى نداره

    پاسخحذف
  5. سعید جان تو که هر چه شرقی ها (برادران کمونیستمان چین و روسیه)می گویند گوش می کنی و چشمت را روی جنایات این دولتین شریفین کمونیست!بستی و جنایات چچن و سین کیانگ را علیه مردم مسلمان ایندو ناحیه به گل روی برادران کمونیست !بخشیده ای دیگر حرف نزن!

    پاسخحذف