۱۳۹۰ بهمن ۴, سه‌شنبه

رویای آزادی مطبوعات

احمد علی محسن زاده مدیر کل دفتر حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد از نوع اسلامی با اعلام بررسی لایحه «نظام جامع رسانه‌ای» در دولت، گفت که با تصویب آن در مجلس، قانون فعلی مطبوعات موضوعیت خود را از دست می‌دهد.در این لایحه رسانه ها از مطبوعات فراتر رفته و تمامی اثرات چاپی و دیجییتالی و وبلاگها و شبکه های اجتماعی و غیره را شامل میشود.او اطمینان داده است که در این قانون، رسانه‌ها مانند گذشته حق دارند نظرات انتقادی و سازنده خود را درباره موضوعات مختلف با رعایت موازین اسلامی و حدود قانونی به اطلاع عموم برسانند و اصولا یکی از بندهای تصویب شده لایحه جامع رسانه‌ای این است که هیچ مقام دولتی یا غیردولتی برای انتشار یا عدم انتشار مطلبی در رسانه‌ها، حق ندارد در صدد اعمال فشار به آن‌ها برآید.
اولا مطبوعات چه زمانی آزاد بودند که هم اکنون قصد بازگرداندن آزادیشان را دارید،تا آنجا که ما به یاد می آوریم صحبت از شکستن قلمها بود و قتل نویسندگان و روشنفکران و قانون محدود کردن مطبوعات که لایحه اش را سعید امامی نوشته بود،تازه اگر هم کسی مطلبی مینوشت که قدری انتقادی بود جایش اوین بود و شکنجه !
ثانیا این تدوینی که دولت تازه یادش افتاده،چند ماه پیش در مجلس تدوین شده بود.از سر بیکاری و ناتوانی در سر و سامان دادن آشفته بازار امروزی باعث شده که دولت دنبال دوباره کاری و موازی بازی باشد.
از سوی دیگر این قانون معنی اش این است که کسانی که میخواهند بنویسند باید از فیلترینگی مثل شورای نگهبان،رد شوند...یعنی بنده بلاگر باید بلند شوم برم یک جایی اسم بدهم،ثبت بشوم،آزمون دینی و اینها بدهم،بعد اگر پسر خوبی بودم و تعهد دادم که ضد رژیم جمهوری اسلامی ننویسم و اگر از قیافه من خوششان آمد میگذارند بنده بیایم و در وبلاگم از خدمات جمهوری اسلامی در به قهقرا بردن مملکتم تجلیل کنم و یک حرف بیمورد یعنی زندان و شکنجه با امضایی که قبلا زیر تعهد نامه داده ام.اسمش هم هست آزادی بیان حتما...
و دست آخر اینکه همه افرادی که در همین وضع کنونی دستی بر قلم دارند و اندک انتقادی میکنند هم این روزها،وضعیت خوبی هم ندارند.از دو سال پیش تاکنون نزدیک دویست نویسنده در بازداشت و زندان به سر میبرند که آخرین آنها بازداشتهای روزهای اخیر بود و بسیاری نیز از کشور خارج شده اند.دفتر انجمن روزنامه نگاران بسته شد.مرتبا خبر از توقیف یک نشریه به گوش میرسد و دستگیری فعالان حوزه وب به اوج خود و به بهانه فضای امنیتی رسیده است.
در همین راستا، کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران در تازه‌ترین گزارش خود در آذرماه امسال اعلام کرد که امسال هم ایران بیشترین روزنامه‌نگاران زندانی را داشته است. طبق این گزارش، شمار روزنامه‌نگاران زندانی در جهان بیش از ۲۰ درصد افزایش داشته است.که معنی آن اینست که جمهوری اسلامی جهنمی است برای آزادی بیان ...ما را به خیرتان امیدی نبوده و نیست !

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر